231–237. nap, Új-Zéland, Északi-sziget

Az első napokban Új-Zélandon, Aucklandbe érkzetünk autót béreltünk, felfedeztük a várost és belekóstoltunk a helyi szokásoba.




Egy kint élő magyar honfitársunk fogadott minket és vezetett be az ország életébe.


Új-Zéland gazdasági központjába, Aucklandbe tartott időutazó repülőnk. Ott egy magyarországi jóbarátunk – aki utazásunk emblémáját is kitalálta – barátjánál lesz a főhadiszállásunk. Bár személyesen még nem találkoztunk Zolival, a közös barát garancia. Zoli 1995-ben jött ki Új-Zélandra, szó szerint szerencsét próbálni. Nem tudott angolul és egy visszafelé szóló repülőjegy volt az összes vagyona. Azóta gyökeret vert itt.

 

A repülő reggel fél hatkor szállt le. Vízumot még otthon sikerült beszerezni, azok egyikeként, amelyek érvényesek egy évig. Új-Zélandon nagyon komolyan védekeznek mindennemű külföldről jövő bacilus és fertőzés ellen. Éppen ezért semmilyen élelmiszert nem lehet behozni. Megvallom, füllentettem a reptér munkatársának, mivel volt nálunk néhány „békebeli” májkonzerv és két fej hagyma is. A sátrunk vonzotta a felügyelők tekintetét, elkérték, hogy nemistudommit tegyenek vele, mert idegen talajjal érintkezett. Negyedóra múlva azt is visszakaptuk.

 

Még csak reggel 6 felé járt az idő és nem tudtuk, hogy Zoli hogy néz ki. Eszter felírta egy papírra a „Zoli, hol vagy?” szöveget és én – mint véres kardot – a fejem fölé emelve sétálgattam vele körbe-körbe. Érdekes volt, ahogy néhány angol anyanyelvű nekiállt betűzni. Zoli azonban nem volt sehol. Felhívtuk és kiderült, hogy éppen akkor indult el a reptérre értünk. Ő Auckland egyik külvárosában bérel egy házat egy barátjával. Kaptunk egy szobát, ami még lakóra várt. Bár nem aludtunk előző éjjel – ami tulajdonképpen 2 éjszaka volt az időutazásnak köszönhetően –, az új környezet kiverte az álmot a szemünkből. Zoli folyton kérdezett az utunkról, mi pedig őt arról, hogy mit is keres Új-Zélandon, mit csinál, hogy él.

 

Beautóztunk a belvárosba, csak úgy körülnézni. Betértünk egy Qantas (ausztrál légitársaság) irodába, hogy meghosszabbítsuk új-zélandi tartózkodásunkat. Eredetileg január 23-ra szólt a jegyünk. Az autóra így is, úgy is várnunk kell még Sydney-ben, így inkább több időt töltenénk ebben a gyönyörűnek mondott országban. De azért nem sokkal többet, mert 26-a Ausztráliában egy nevezetes ünnep, így csak 2 nappal toltuk el a távozást.

 

Zoli azon a héten nem dolgozott. Új-Zélandon karácsony előtt megáll az élet és csak január közepén indul újra. Itt ugyanis nyár van. Ekkor van az iskola nyári vakációja, a meleg idő, no meg az ünnepek is. Mint nálunk július-augusztusban, itt is félgőzzel megy csak az élet. Betértünk Zoli munkahelyére. Ismét elámultam az új technológiák adta lehetőségeken. Vegyél egy darab vásznat, egy kis festéket és egy okos masinát, s máris Auckland látképe lenghet az ajtód felett. Egy kép a számítógép monitorján, ami egy vászonra varázsolható. Ez persze nem ilyen egyszerű. Zoliék zászlókat készítenek, amin akármi lehet. Eső-, hő- és hidegállók. Nagyszerű reklámhordozók.

 

Vendéglátónk nemrég költözött be mostani lakába, ahol nem volt mosógép, illetve hűtő. Nem tudom, hazánkban lehet-e hűtőt és mosógépet bérelni. Itt lehet, és elég sokan élnek is a lehetőséggel. Előnyös azért, mert nincs egyszeri nagy kiadás, illetve egy többlakós háznak ideális megoldás, hátrányos azért, mert a bérlet mindig ablakon kidobott pénz. (Szerintem.)

 

Autó hiányában – illetve, mert Új-Zéland Tahitinál 2 lényegesen nagyobb és néhány kisebb szigetből áll – autót kell bérelnünk, ha a rendelkezésre álló 2 és fél hétben fel szeretnénk fedezni. Még a reptéren érdeklődtem, csakhogy megtudjam, hogy az árak hogyan viszonyulnak a mi költségvetésünkhöz. Az alapos tervezésnek hála, az árak egybeestek a tervekkel. Eszter ismét mosott és az egész péntek és szombat a naplóírás jegyében telt. Jól esett egy napig semmit tenni, és a naplóinkkal foglalkozni, illetve kihasználni az ingyenes helyi hívás adta lehetőséget internetes levelezésünk rendbetételére. Este grilles vacsi készült, aminek a végén mindhárman majd kipukkadtunk. Rég ettünk már ilyen finomat. Utána mozi következett, megnéztük a legújabb James Bond filmet. Kellemes szórakozást nyújtott a brit akcentus, a számos szóvicc, és természetesen az akciók.

 

Vasárnap újult erővel indultunk Auckland belvárosába felvenni az autót. A lehető legkisebb autót kértük, ami az Opel Corsa kategóriájának felel meg. Az AVIS garázsából kifogytak az ilyen méretű autók, így azonos áron egy Honda Civic-et kaptunk. Új-Zéland a közlekedés terén is hű maradt az angol oroszlánhoz. Már a reptéren rossz oldalról közelítettem meg Zoli autóját. A kormány ugyanis az autók jobb oldalán van és ez a nép is az út bal oldalán közlekednek. A körforgalom visszafelé pörög és balra kanyarodnak kis ívben, jobbra pedig nagy ívben. Érdekes egy balkormányhoz szokott elmének. Emlékszem, mikor Londonban tanultam, az első hetekben mindig a rossz oldalon vártam a buszt. Arra ment, ahonnan szerintem jönnie kellett volna. Angliában volt szerencsém egy 2 hetes túrán jobbkormányos autót vezetni. Ott csak azt volt nehéz megszokni, hogy a sebváltó nem az ajtóban – ahova automatikusan a jobb kezemmel nyúltam –, hanem a bal oldalon van.

 

Biztos, ami biztos, kötöttünk CASCO biztosítást is. Lassan kanyarodtam ki a garázsból. Az első kanyarban hívta fel Zoli a figyelmemet, hogy az index és az ablaktörlőkar is helyet cseréltek. Néhány kanyarban még az ablaktörlő indult be, aztán lassacskán hozzászoktam. Beugrottunk egy nagy ABC-be – bocsánat, szuper-, vagy hipermarketbe – beszerezni a kétheti eledelünket. Az árak barátságosak voltak, a választék pedig óriási. Rengeteg készétel sorakozott a polcokon, amiket csak melegíteni kell. Ezeket nekünk találták ki. Úgy döntöttünk, hogy aznap csak egy villámkirándulást teszünk egy Auckland-közeli félszigetre, és másnap reggel indulunk csak el nagy túránkra. A cél a Coromandel-félsziget Aucklandtől délkeletre.

 

Új-Zéland két nagy és számos kisebb – általában icipici, lakatlan – szigetből áll. A felső szigetet Északi-szigetnek, az alsót Déli-szigetnek hívják. Auckland az Északi-sziget északi, elvékonyodó részénél található. Nyugati oldala a Tasmán-tengerre néz – ami Ausztráliát és Új-Zélandot választja el – a keleti oldala pedig a Csendes-óceánra nyílik. Az egész szigetet 3.5 millió ember lakja, ám a birkapopuláció meghaladja a 14 milliót.

A Coromandel-félsziget egy nagy üdülőközpont. A félsziget fő látványossága a Cathedral Cove – Katedrális Átjáró – nevű kis barlangszerű átjáró. Angliában láttunk már hasonlót Devon megyében. A barlang alig hosszabb, mint 30 méter és 20 méter magas. Ilyen természeti látványosságoknál mindig elgondolkozom, hogyan is jöhettek létre? A barlang mellett láttunk még néhány érdekes formájú homokkőből álló sziklát a vízből kikandikálni.

 

Hétfőn reggel „már” fél 8-kor robogtunk Aucklanden keresztül. A cél Bay of Islands – Szigetek Öble – nevű vidék, mintegy 300 km-re északra. Az útikönyvet lapozgatva Eszter felhívta a figyelmemet egy telekommunikációs központra, amely nagy parabolaantennákon keresztül kapcsolja össze Új-Zélandot a világgal, és van egy kis ismeretterjesztő kiállítása is. Természetesen letértünk a főútról és néhány km múlva már fehérlettek előttünk a hatalmas méretű parabolaantennák. A kiállítás éppen akkor nyitott ki. Mi lettünk az első vendégek. Ha vetünk egy pillantást a térképre, láthatjuk, hogy Új-Zéland, ha nem is a világ végén, de ahhoz egészen közel fekszik. A telefon térhódítása itt is sikeresen megtörtént, ám ehhez a tenger alatt több ezer km hosszan kábeleket kellett lefektetni. Ezek a kábelek azonban „csupán” néhány ezer hívást tudtak egyidejűleg kezelni. Bár fektettek le üvegszálas kábeleket is a tenger fenekére – amik nagyságrendekkel több hívás lebonyolítására alkalmasak –, az sem bizonyult elegendőnek. A megoldást a kereskedelmi műholdak megjelenése hozta el, amiből az elsőt már 1965-ben fellőtték. Ezek a műholdak a Föld felszínétől 37 ezer km-re keringenek úgy, hogy mindig az Egyenlítő azonos pontja felett vannak, azaz a Földhöz képest állnak. Érdekes szerkezetek. A nehézségi erő tartja őket a pályájukon. A működésükhöz szükséges energiát napelemek segítségével a Nap sugaraiból nyerik. Hogy mire jók? Információ egyik helyről a másikra történő gyors eljuttatására.

 

A rádióhullámok csak egyenesen tudnak haladni, igaz azt fénysebességgel (300,000 km/s) teszik. Ha nincs vonalas kapcsolat két pont között, akkor a Föld gömb alakja miatt az egyik helyről kilőtt rádióhullá­mok – amik lehetnek telefonhívások vagy akár TV csatornák is – nem érik el a másik pontot, mert az túl messze van és közben a Föld felülete görbül. Ezért gondoltak egy nagyot, és fellőtték a rádióhullámokat egy parabolaantenna segítségével egy műholdra. Mivel az a Föld felületének elég nagy területét tudja lefedni, így arra is képes, hogy a fellövési ponttól néhány ezer km-re visszalője az információt. Mivel ezekből a szerkentyűkből napjainkban már több száz kering a Föld körül, az is megoldható, hogy egy Új-Zélandról fellőtt jel úgy jusson el Magyarországra – ami a világ másik felén van, így ugyanaz a műhold nem „láthatja” -, hogy az első műhold átjátssza még másik három műholdon keresztül egy olyannak, amelyik „látja” Magyarországot. Aztán az lelövi a jelet egy magyar fogadóállomásra és édesanyám végre hallhatja a hangomat. Első hallásra ez talán bonyolultnak tűnik, de működik.

 

 Egy órás barangolás után vettünk búcsút a parabolaantennáktól. Kora délután láttuk meg az öblöt és benne a sok apró szigetet. A környék legnagyobb városa Russel, ami Új-Zéland első fővárosa is volt, mígnem Wellington átvette tőle ezt a szerepet.

 

Mielőtt azonban elértük volna Russelt, megálltunk egy kisváros postahivatalában. Egy faxot kellett hazaküldenünk az autó útlevelével, a „carnet de passage”-zsal kapcsolatban. A carnet csak egy évig érvényes és 10 lapja van, ami azt jelenti, hogy 10 országban tudjuk használni azt. Eddig 5 országban kérték. Ázsiában és az arab országokban azonban majdnem mindenhol szükségünk lesz erre a dokumentumra. Mindemellett május közepén lejár, amikor mi még – a terveink szerint – Indiával fogunk ismerkedni. Ezzel tisztában voltunk már indulásunkkor, azonban az autóklub illetékesei hajthatatlanok voltak a vastagabb, és 14 hónapra érvényes carnet kiállítása ügyében. Tehát szereznünk kell egy másikat!  Ez azonban nem olyan egyszerű. Ennek ismeretében kértük meg Öhler Józsi jó barátom – ő készítette fel az autónkat erre a nagy vállalkozásra és ezért örökre adósai vagyunk – feleségét, Juditot, aki egy meglehetősen rámenős teremtés, hogy próbálja meg elintézni e fontos dokumentum pótlását. Juditban nem kellett csalódnunk. Azt kérte, faxoljuk el haza az autóklubnak a carnet-nk használt lapjait, hogy lássák: valóban ki is vittük-e autónkat abból az országból, ahova bevittük.

Russelbe leggyorsabban egy párszáz méteres kompúttal lehet eljutni, mi is ezt választottuk. A part túloldalán egy aranyos-álmos kisváros fogadott bennünket. Új-Zéland történelme is csupán 180 évre tekint vissza, így az európai építészet is maximum ennyi idős nyomokkal dicsekedhet. Az ország legidősebb temploma is ebben a városkában található, 1836-ban épült fából. Egy templomba beülve az ember lelke egy kicsit megnyugszik. Kellemes érzés csak úgy betelepedni ezekbe a kis épületekbe és mélázni. Egy rövid séta után kompoztunk vissza és vágtunk neki a Waitangiba vezető útnak. Waitangi fontos állomás az új-zélandi történelemben. Egy kis háttérinformáció a témához:

 

Az első európaiak egy holland hajóról pillantották meg az Északi-sziget partjait. Mit sem sejtve partra is szállt egy csónaknyi tengerész. De pechjük volt, ugyanis ők lettek az aznapi vacsora a helyi bennszülöttek asztalán. Ez a húsbavágó kaland egy időre elbátortalanította az európai hajósokat. James Cook kapitány volt a következő, aki immár angol zászló alatt kikötött a szigeten és rögtön angol felségterületnek is nyilvánította azt. A sziget csak lassan népesült be. Részben azért, mert nagyon távol volt Európától, részben, mert az angolok el voltak foglalva Ausztráliával. A szigeteken élő maorik kezdetben ellenségesen fogadták a „betolakodókat”, de aztán megbarátkoztak velük. 1836-ban érkezett egy James Busby nevű brit alattvaló, aki azt a feladatot kapta királyától, hogy próbálja meg kolóniává szervezni a területet. Ám ehhez nem sok segítséget kapott feljebbvalóitól. Még a Sydney-ből Russelbe szóló hajójegyét is maga vette meg. Busby barátunkat el is nevezték a fegyver nélküli katonának.

 

Egészen addig nem került az új gyarmat reflektorfénybe, míg egy vállalkozó kedvű francia partra nem szállt és azt nem ígérte a maoriknak, hogy vissza fog jönni hajókkal és megvédi őket a betolakodó angoloktól. Ez nem tetszett franciahon ősellenségének, Angliának, ezért 1840-ben egy Hobson nevű kapitányt küldtek és kinevezték őt az új föld kormányzójának. Hobsonnak először azonban ki kellett egyeznie a maorikkal. Busby-t kérte meg a közvetítő szerepre, ezzel el is érkeztünk a Waitangi szerződéshez. Ebben a szerződésben biztosította Anglia a védelméről a bennszülötteket, cserébe viszont kötelezte földjeik egy részének eladására. A szerződést kétnapi vita után elfogadták. Ám a maorik, úgy tűnik, máig nem egységesek a szerződést illetően. Érdekesség, hogy a maoriknak nem volt írott nyelvük, ebből kifolyólag az angolok írták le úgy, ahogy azt hallották.

 

Az angolok szép lassan benépesítették a szigeteket, pontosabban igazából a birkáik tették ezt. Új-Zéland 1947-ben vált teljesen függetlenné az angol oroszlántól. Ma az egyetlen kapcsolódási pont az Egyesült Királysággal a Főkormányzó kinevezésében van. Ez a pozíció nálunk az államelnöki posztnak felel meg, tehát inkább reprezentatív jellegű. A szabadon választott új-zélandi miniszterelnök tesz javaslatot a főkormányzó személyére és az angol uralkodónak jóvá kell azt hagynia. Ennyi. Ettől függetlenül az angol királynő képe van minden helyi pénzen. Mint megtudtam, megszokásból. A papírpénzek egyébként ebben a hazánknál két és félszer nagyobb országban műanyagból készülnek. Nehezebb hamisítani, nem is gyűrődnek és sokkal nehezebben szakadnak.

 

Waitangiban, a szerződés aláírásának helyén egy nemzeti parkot alkottak. Egy történelmi áttekintést adó diaporáma bemutató után láttuk a legnagyobb maori harci kenut. Ebben vagy 100 harcos fért el és 3 óriási kaurifa – erről később kerekedik majd szó – törzséből faragták ki. A maorik közül sokan ma már az anglikán vallást gyakorolják, ám ez nem volt mindig így. Előtte egy Gyülekező Házban gyűltek össze a saját isteneik imádására. A waitangi Gyülekező Házat nagyszerűen felújították. Díszes vörösre festett fafaragások őrzik a maori mesterek szakértelmét és ügyességét.

Új-Zéland történelme még rövidebb, mint az USA-é. Ebből a 180 évből kell kihozni minél többet. Valószínűleg ezért tartanak nagy becsben minden épületet, melynek akármilyen kicsi jelentősége is volt a múltban.

 

Egy 10 perces kiadós eső után indultunk el ismét, ezúttal a Waipoua Kauri Erdő Nemzeti Parkba. A kauri egy új-zélandi fafajta. Nem nő túl magasra, ám törzse több méter átmérőjűvé is dagad. Erre mondják felénk, hogy könnyebb átugrani, mint megkerülni. Még fent volt a Nap, mikor beértünk a hatalmas fákat rejtő nemzeti parkba. Nemsokára már a legnagyobb élő kaurifát csodáltuk. Nem nőtt akkorára, mint a vörösfenyők Kaliforniában, ám a méretei mindenképpen kívül estek egy egyszerű 100 éves tölgyfa méretein. Lassan besötétedett. A park kempingje felé vettük az irányt. Az út ismét a Mecsek Rally útvonalára hasonlított, így csak lassan értük el aznapi „otthonunkat”. Kellemes éjszakát töltöttünk el ott, a 235-ödiket.

 

A kedd reggel ismét madárcsicsergéssel köszöntött ránk. Még maradt látnivaló az előző napról, így ismét kaurifa nézőbe mentünk. Volt egy 4 testvérnek nevezett együttes, amelyen 4 fa nőtt ki egy magból. A kaurifák után délre fordultunk Wellington irányába, ami az Északi-sziget déli csücskén helyezkedik el. Ott kompra kell szállnunk és azzal tudunk átmenni a Déli-szigetre. Mivel a bérautót nem lehet átvinni a szigetek között, pontosan meg kellett mondani az AVIS-nak, hogy mikor fogunk hajózni, hogy a másik oldalon tudjanak autót biztosítani. Átszáguldottunk Aucklanden, majd egy kisebb nemzeti parkban álltunk csak meg, ami geotermikus működéséről híres. Mintha csak Izlandon, vagy a Yellowstone parkban lettünk volna. Gázok és gőzök törtek fel a mélyből és a látványt egy nagyszerű vízesés is tarkította. Wellingtonba kellett érnünk, ezért most csak belekóstoltunk, majd visszafelé jövet lesz alkalmunk bővebben is megnézni a természet e szépségeit. Szép csillagos este köszöntött ránk. Megálltunk egy autós pihenőben és az egyik fa alatt sátrat vertünk. Ez errefelé egészen természetes.

 

 

Szerdán reggel egy álmos kisvárosban vettünk reggelit, aztán letepertünk Wellingtonba. Nagyszerű, hogy nem kell átvinni a bérelt kocsit komppal, azaz nem kell érte fizetni. Ám a kipakolás és felcuccolás a kompra nem tűnt túl kellemes feladatnak. A kompút röpke másfél óra alatt elszállt. Mivel a laptop szivargyújtója továbbra sem volt használható, ki kellett minden lehetőséget használnunk annak töltésére. Az új-zélandi konnektor bemenete természetesen különbözik a miénktől. Ehhez kaptunk egy konvertert Zolitól.  A hajó azonban Angliában készült és azon angol konnektorok kaptak helyet, amik ismét csak különböznek mind az új-zélanditól, mind pedig a miénktől. Kis utánajárással sikerült beszereznem egy angol-új-zélandi konvertert, így két konverteren keresztül sikerült áramot pumpálni hálás kis gépünkbe.

 

A túloldalon már várt ránk az új autó. Most már azt a méretet kaptuk, amire befizettünk, azaz egy apró Honda Logót. Ennek a csomagtartója megtelt egy nagy táskától, így a hátsó ülésekre pakoltunk a maradék cuccot. Fényes napsütésben hagytuk magunk mögött a Déli-sziget Picton nevű kikötőjét.

 

Ha ma indulnánk….

 

Ha ma indulnánk akkor is ezt az utat választanánk. A digitális világnak köszönhetően sokkal könnyeb volna tájékozódás. ha egy mód lenne rá, akkor megszakítanánk utukat a Cook szigeteken és onnét repülnénk Aucklandbe.

 

Ez a fejezet az „időutazós” repülőúttal kezdődött. A térképen jól látható a dátumvonal:

 

 

 

Aztán jött az Északi Sziget , ami nagyjából így nézett ki:

 

 

 

Vissza a blog oldalra